De Grote Moskee: Geloven in Gent

De Grote Moskee

Bijdrage in 'Geloven in Gent. Plaatsen van het religieuze verleden'


Op 22 september 2015 werd het boek 'Geloven in Gent' voorgesteld in de Sint-Baafskathedraal. Aan de hand van 33 'lieux de mémoire' doet een indrukwekkende lijst van auteurs (waaronder prof. Gita Deneckere, prof. em. Walter Storme, prof. Marc Boone, prof. Thérèse de Hemptinne, Kan. Ludo Collin, ...) het religieuze verleden van de Arteveldestad uit de doeken. 

Ook ik werd gevraagd een bijdrage te leveren over de geschiedenis van de Grote Moskee van Gent: een verhaal dat dringend verteld diende te worden, want over het islamitische verleden van onze stad is amper iets bekend. Nochtans is ook dit religieus verleden erg rijk, zeker dat van de afgelopen vijftig jaar.

Op basis van mijn onderzoek in het kader van Turkije aan de Leie reconstrueerde ik de ontstaansgeschiedenis en de evolutie die de Gentse moskee doormaakte: Van een 'kerk voor moslims' tot een echte 'gemeenschapsmoskee'. 



Een preview:

"Een onopvallende poort in een onopvallende straat in één van de rustigste wijken van de stad. De ‘Grote Moskee van Gent’ lijkt zich wel te verstoppen achter die saaie witte garagepoort in de Kazemattenstraat. Pas wanneer de schoenen uit zijn en je op je sokken de gebedsruimte betreedt, toont de Grote Moskee zich voor wat ze is: de belangrijkste islamitische tempel van Gent en het fraaiste symbool voor de ontvoogdingsstrijd van de Gentse moslims. 

De Grote Moskee is niet de enige moskee in Gent. Ze was niet de eerste en ze zal zeker niet de laatste zijn. Vandaag tellen we ongeveer vijftien islamitische gebedshuizen in de stad, waarvan de meerderheid Turkstalig (net als de meerderheid van islamitische bevolking in de stad). De Grote Moskee van de Kazemattenstraat is daar geen uitzondering op.
Toch heeft de Grote Moskee een bijzondere betekenis voor de migratiegeschiedenis van Gent. Toen ze in 1978 officieel de deuren opende, was ze namelijk de eerste Turkse moskee in België die volledig op kosten van de gemeenschap was aangekocht en verbouwd. In die zin vormde ze dan ook een bron van inspiratie voor andere islamitische gemeenschappen in het land. 
Ook in Gent zelf is de Grote Moskee altijd veel meer dan een gebedshuis geweest: een ontmoetingsplek, voor velen een klein stukje thuis ver weg van huis, bij tijden zelfs een toevluchtsoord, maar ook een plaats voor protest, engagement en solidariteit. Maar bovenal is de Grote Moskee het belangrijkste symbool van de vroege emancipatie van de Gentse moslims.

..."

In de volgende zeven pagina's ga ik verder in op de manier waarop de Gentse moslims sinds de jaren zestig omgingen met het gebrek aan gebedsruimte in het nieuwe thuisland, hoe ze steun vonden bij  hun katholieke 'broeders in het geloof' en tegenkanting ondervonden van stadsbestuurders en buurtbewoners. Maar ook hoe de Turkse gemeenschap van Gent erin slaagde een moskee te kopen en waarom er geen minaretten op staan. Interessante lectuur voor wie meer wil weten over de opkomst van de Islam en de positie van islamitische burgers in België, al zeg ik het zelf.


Geloven in Gent is een prachtig boek geworden en een echt hebbeding voor iedereen die wil pretenderen iets over Gent te weten. Behalve over de moskee, staan er ook bijdrages in over de geschiedenis van de Sint-Baafsabdij, het kasteel van Maaltebrugge, de kerk van Malem, de grot van Lourdes-Oostakker, de voormalige drukkerij Het Volk en het café De Rooden Hoed in Klein Turkije. Om er maar enkele te noemen. 


Gentenaars, haast u naar de boekhandel!





Reacties

Een reactie posten